Bij bewonersbegeleider Mirjam staan bewoners er nooit alleen voor

Mirjam van der Meer is bewonersbegeleider Schade. Nadat de bewoners een schademelding hebben gedaan bezoekt zij ze thuis of ontvangt zij hen in het pand van Centrum Veilig Wonen in Appingedam. Bewoners kunnen bij haar onder meer terecht met vragen over de voortgang van hun schadedossier.

“De bewoners staan altijd centraal en ik wil de schademelder daarbij van A tot Z helpen door alle vragen te beantwoorden. Dit begint bij de binnenkomst van de melding tot de afhandeling ervan. Ik ben hun vaste contactpersoon. Het is belangrijk om aan de bewoner te laten zien dat ze er niet alleen voor staan. Ik laat in mijn gedrag merken dat ik bewoners serieus neem, dat er ook echt iets gebeurt. Wij zijn pas tevreden als de bewoners dat ook zijn.

Het belangrijkste in mijn werk is om begrip te tonen voor hun situatie en ze daarin zo goed mogelijk te begeleiden. Dat is een eerste stap, je moet eerlijk zijn en je aan de afspraken houden. Als je zegt dat je iets voor ze gaat uitzoeken dan moet je dat ook doen. Als je zegt dat je dinsdag terugbelt, dan moet je je daar ook aan houden. Dat zijn kleine, maar belangrijke zaken.”

De reacties die Mirjam krijgt zijn heel afwisselend. “Soms bellen mensen die vanaf het begin af aan heel boos zijn. Daar leer je ook mee om te gaan. Natuurlijk begrijp ik de frustratie, meestal is de boosheid van korte duur als ze hun verhaal hebben kunnen vertellen. Empathisch vermogen is belangrijk. Je communicatieve vaardigheden zijn in deze functie van groot belang.”

Maak kennis met je toekomstige collega’s